Bye China: Shanghai, Dutchies & Chinese Crazyness - Reisverslag uit Sjanghai, China van Raphaella Venloo - WaarBenJij.nu Bye China: Shanghai, Dutchies & Chinese Crazyness - Reisverslag uit Sjanghai, China van Raphaella Venloo - WaarBenJij.nu

Bye China: Shanghai, Dutchies & Chinese Crazyness

Door: Raphaella

Blijf op de hoogte en volg Raphaella

29 November 2013 | China, Sjanghai

Zo, de eerste 3,5 week van deze droomreis zitten er gewoon alweer op!
Ik zit, terwijl ik dit schrijf, op t vliegveld van Manilla (De Filipijnen). Het plan was daar een paar dagen te blijven, maar na die vreselijke ramp, had ik in Beijing al mijn ticket om laten zetten. Kreeg ik ook nog een mailtje met bedankt voor de toestemming mbt het veranderen van uw vlucht… Uhm?! Aaargh een tussenstop(je).. Mijn reis duurt nu dus 15uur.. (zucht) nouja ik moet ook niet klagen, het is niet dat ik haast heb ofzo ;)

Shanghai

Ik was van te voren een beetje sceptisch. Na het genieten van al dat prachtige traditionele China, wilde ik helemaal niet naar een grote moderne stad met weinig bezienswaardigheden! Maar als je er dan eenmaal bent en zeker toen we met Travis en Claudia een drankje deden in een Skybar die ronddraaide was ik toch wel onder de indruk: it feels like New York!

We bezochten The Bund, het financiele gedeelte, dat levert prachtige uitzichten op alle wolkenkrabbers die er in Shanghai aan de rand van de rivier gebouwd zijn. ’S Avonds, zoals te zien op mn foto op facebook vd week, met alle lichtjes was dat echt prachtig om te aanschouwen.

In het hostel hoorde ik de eerste avond al een paar Nederlanders praten, en dat is toch altijd even een fijn gevoel van herkenning! 2 van de heren kwamen uit Utrecht: Martin en Wouter, twee onwijs gezellige Utrechtse studenten die me de afgelopen dagen met zoveel “Hoe noem je een neger die brood bakt”-grappen hebben bestookt dat ik een heel nieuw repertoire aan slechte grappen erbij heb. En vooral deze ga ik zeker nog een paar keer aan onschuldige medereizigers vertellen, want het antwoord “een bakker, racist” zal voor wat verbaasde gezichtjes zorgen.. vind ik dan weer grappig!
Zij hadden een Belg Huseyin leren kennen, geïntroduceerd met een foto dat ie ergens laveloos op de grond lag in Beijing: KIJK MET DEZE JONGENS KUN JE EEN FEESTJE BOUWEN!

En dus gingen we een avondje stappen, gingen we een avondje naar de KTV: Karaokeee! (geniaal, kom je in een gebouw met wel 100 karaoke-kamers chille banken, de mogelijkheid om het licht aan te passen, flesjes vodka + watermeloen en bleehren maar). Grappig trouwens, in deze 3,5 week nog geen ruzie gezien, ga je een avondje op pad met een stel Nederlandse Exchange studenten en er wordt een ruzie gecreëerd.. agressief volkje toch ook die NL’ers :P.
Maar naast die gezellige ellende deden we ook geheel cultureel verantwoord een dagje museum, werd er gewinkeld at the fake market “lookie lookie, good plice for you my fliend, en natuurlijk veel en zo goedkoop gegeten en gedronken.

Ah en dat museum maakt meteen dat het onderwerp spinnen even aangesneden kan worden. Laat ik nou ’s morgens niks vermoedend vertellen hoe vreselijk bang ik voor spinnen ben, lopen we door dat museum zie ik ergens aan een plafond in een andere ruimte een gigantische bewegende nep spin bewegen: GADVER!
Tsja, en als jij verteld dat je zoiets heel naar vind, kun je er natuurlijk de donder opzeggen dat men daar lol aan beleeft. De 2 psychologen in opleiding gingen dan ook uiterst delicaat met mijn situatie om: ik werd uitgelachen en mijn angstige blikken zijn op de gevoelige plaat vastgelegd… En dan te bedenken dat deze nep waren, ik ga het nog zoooo zwaar krijgen.
Tsja, Leuke jongens! Haha Nee hoor echt oprecht, zou het cool vinden om ze ook weer in Cambodja te zien, want daar lijkt ons reisschema te matchen!

Ook werd er weer afscheid genomen van Kelly een meisje uit Seattle, vrij rustige maar gezellige chick, waarmee ik in Xi’an in een kamer lag en die 2 dagen na mij in Hangzhou weer m’n kamer in liep. Zij zou vervolgens ook naar Shanghai gaan en dus rekte ze d’r tripje iets op en vertrokken we samen die kant op. Op de een of andere manier hadden we een patent op heeeel veel lopen, klimmen, de verkeerde weg nemen en totaal verkeerd inschatten hoe lang een wandeling zou duren. Ach met al die oreo koekjes en letterlijk alles wat gedeep fried wordt, kon ik die wandelingen wel gebruiken!

China: wat een fantastisch land zeg! Echt ik ben zwaar onder de indruk en dat had ik niet verwacht. Wat opvalt is de grote verschillen en een aantal opmerkelijkheden die ik toch nog even wilde delen.

The split pants
Als je hier rondloopt in China valt het direct op hoeveel baby-peuterbilletjes er te aanschouwen zijn. De eerste keer ging ik uit van armoede, gebrek aan geld voor luiers en een te dikke baby kont :p Maar naar mate de reis vorderde zag ik dit steeds vaker, dus volgde er wat google research, en bleek dat dit onderdeel is van het zindelijk worden.
Ik zie niet helemaal hoe dit werkt.. ik snap dat het het allemaal wat gemakkelijker maakt. Maar dit eindigt dus vooral in kakkende kindertjes midden in de winkelstraat, boven prullenbakken, plassend in de trein en ga zo nog maar even door. En dat draagt mij inziens alleen maar bij aan hun toch al fantastisch gebrek aan hygiëne. Ik had er graag een foto van gemaakt, maar ik voelde me net Martijn van de Pedopartij, dus die moet ik jullie verschuldigd blijven :p

Hygiëne
Komen we meteen op het volgende onderwerp. Want het is ronduit hilarisch hoe groot de hygiëne standaarden verschillen met die van ons. Zo heb ik een ober gehad die zijn koppie kaalschoor terwijl hij bestellingen opnam en eten deelde. Zat ik met een verschrikkelijk typsische Amerikaan een hapje te eten in een restaurant Een ondanks dat ie een vriendin heeft hier Tinder gebruikende, Amerikaanse vent van in de 40 die graag opschept over zijn sporten en nog veel meer over hoe hard hij kan partyen en altijd in is voor een feestje maar tot 2 x toe ging slapen ipv mee partyen.. Zwaar he, die midlife crisis! XD Terwijl ik dat dus allemaal aanhoorde, beter dan alleen eten he, loopt er een vrouw met een prullebak voorbij die super ranzig was. Dat deed dus 1) direct vermoeden hoe de keuken eruit moest zien 2) zorgde voor een afgrijselijke geur in het restaurant en 3) ging dus DWARS door het eetgedeelte heen?! Hahah Bizar
Ook zit je rustig te eten in een restaurant en zie je de kakkerlakjes aan je voorbijtrekken, maar goed mocht er 1 in mn soep zitten: na een schorpioen eten is een kakkerlakje natuurlijk een peulen schilletje.. toch?! Iedere restaurant staat blauw van de rook en zoals al 100 x gezegd roggelen, spugen, boeren, scheten: dat kan gewoon! Zelfs als je een mooi opgedofte Chinese chick bent op je killer heels… :o

Het verkeer
Dat ik maar 1 ongeluk heb gezien vind ik oprecht wonderbaarlijk. Want ook al is het groen, dan mag iedere auto die rechts afslaat gewoon rijden. Plus iedere scooter, fietser, motor en brommer. En dat is de eerste keer ff schrikken als je braaf op groen hebt staan wachten en alsnog van je sokken wordt gereden.
Maar de nog grotere grap is dat fietsers, scooters etc ook gewoon mogen rijden op de stoep en dan dus continue geïrriteerd aan het toeteren zijn omdat je hun in de weg zit. Je delft als voetganger in China dus wel onwijs het onderspit.

De Chinese vriendelijkheid
Zoals ik al eerder zei in mijn eerdere blog, die Chinezen worden enthousiast van buitenlanders.
En dus reizen ze graag met je, kopen ze zomaar koffie voor je in de starbucks, nodigen ze je uit voor een lunches, helpen ze je met de weg vinden en voeren ze je in clubs vol met drank. (en nee, deze x ben ik niet naief, allemaal zonder bijbedoelingen... denk ik hahah de mannen maken dit namelijk wel veel minder mee.. die krijgen SEXY MASSAGE?! aan zich opgedrongen!)

Chinezen & Drank
haha, dat is echt compleet lachwekkend. Chinezen verlaten de clubs altijd voortijdig.. kruipend, strompelend of in iedergeval in een staat waarbij ze nauwelijks nog op de beentjes kunnen staan.
Ze nemen een tafeltje, bestellen een fles drank, tikken je aan en reiken je een glaasje en dan proosten ze met je. Beschaafd prooste ik de eerste keer en nam ik een slokje. Meneer hield trots zijn lege glas omhoog, ooooh het is de bedoeling dat je het hele glas in een keer achterover slaat.
Tsjaa en dat gaat dan hard. Want al snel heeft hij weer 2 volle glazen en een nieuw slachtoffer in het vizier en zo gaat dat wel even door.. En daar gaan ze een beetje raar van dansen en dan komen ze echt veel te dicht in je comfort zone. Maar dat is toch al sowieso het geval, sta je in een denk jij overvolle lift, treinmetro, bus.. dan vinden minstens 10 Chineesjes dat ze er nog prima bij kunnen. En dus is het altijd lekker knus hier in China!

En dan als ik nu zo zit te wachten, mijn blog schrijf en alles nog eens overdenk, besef ik wat een gigantisch geluk ik heb dat ik dit allemaal mag meemaken!
In deze afgelopen weken heb ik al zoveel leuke mensen ontmoet, gezellige dagen gehad, prachtige dingen gezien en briljante foto’s en herinneringen gemaakt… wow!

I feel so luckyyyy!

Nog een paar uurtjes en dan zit ik in de zon. Zitten de schorpioenen, kakkerlakken en spinnen niet meer op een stokje maar lopen ze waarschijnlijk vrij rond en heb ik de komende 2 dagen eindelijk even een hotelkamer voor mezelf alleen! Niks mis met een hostel hoor, super gezellig en altijd een dolle boel en vooral rete goedkoop! Maar even 2 dagen zo lang douchen als je wilt en niet midden in de nacht gewekt worden door mensen die hun haar föhnen of ’s morgens luidkeels de kamer verlaten klinkt hemels <3

X en een knuffel!

  • 29 November 2013 - 20:32

    Sandra:

    Als ik dit alles zo lees is het net alsof ik het ook meemaak. :-) Fijn dat alles goed gaat en dat je geniet.Liefs Sandra

  • 30 November 2013 - 08:35

    Martin:

    Heerlijke Blog :) Ga ehm zeker delen, want ben eigenlijk wel trots aan de positieve kant van je avontuur te mogen staan. Ik ben nu ook bezig met een ongezouten blog over Nederlanders op reis, dat er (zwarte) pareltjes en rotte stenen tussen zitten. Veel plezier in bali en eet een lekker spinnetje voor me

  • 30 November 2013 - 19:25

    Marga:

    Vreselijke mooie verhalen, ben blij dat alles goed met je gaat. Lekker genieten.xxx
    Grtjs Marga xx

  • 04 December 2013 - 03:08

    Lieke:

    hahah weer super coole blog!

    Kussie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raphaella

Gaat van 6 nov 2013 tm eind maart 5 maandjes door Azie reizen.

Actief sinds 10 Sept. 2013
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 8210

Voorgaande reizen:

06 November 2013 - 31 Maart 2014

Wanderlust.

Landen bezocht: