Xi’an, afscheid en mijn laatste week China! - Reisverslag uit Hangzhou, China van Raphaella Venloo - WaarBenJij.nu Xi’an, afscheid en mijn laatste week China! - Reisverslag uit Hangzhou, China van Raphaella Venloo - WaarBenJij.nu

Xi’an, afscheid en mijn laatste week China!

Door: Raphaella

Blijf op de hoogte en volg Raphaella

21 November 2013 | China, Hangzhou

Toen ik aan China dacht, dacht ik aan een heeeeeleboel chinezen (ha ha flauw!), de Chinese muur, veel tempels, smerige gewoontes en het terracotta leger!
En om dat laatste te bezichtigen moesten we naar Xi’an.

Deze keer nog minder comfortabel in het bovenste bedje van de nachttrein, oftewel horizontaal je bed in en uitschuiven en dan op de gok het trappetje proberen aan te voelen, met je tas in bed slapen omdat ie anders mogelijk gejat wordt (en dat bed is al zo klein!) en heerlijk met je neus tegen t plafond.
Leuk ook als je half gedesoriënteerd wakker wordt en denkt rechtop te kunnen gaan zitten (pok..) haha

Xi-an
Wow, Xi-an is gewoon een grote stad! En dat hadden we niet verwacht en staat in groot contrast met het piepkleine saaie Pingyao.
We fietsen in 14km op mountainbikes de stadsmuur rond, want oh men.. they love there walls out here! En dat staat ook best leuk hoor, maar de frustratie is dat je ALTIJD als je naar een sight gaat tegen de omringde muur aan loopt en dat je die 9 van de 10 keer nog een heel stuk rond moet lopen voordat je een gate vindt. Alsof er nog niet genoeg gelopen wordt?!
We bezochten de Big goose pagoda, waar in de fontein een lichtshow met muziek wordt gegeven a la Vegas, erg leuk!
Op dag 2 bezochten we het terracotta leger, super gaaf om die prachtige beelden met ieder een eigen gezicht te zien en de geschiedenis erachter te leren. Zo hebben de beeldhouwers na het voltooien van alle warriors zichzelf levend (moeten?) begraven om de locatie van de tombe en alle beelden geheim te houden. Dit omdat keizer Qin Shi Huang dacht dat hij in het hiernamaals ook oorlog moest voeren en met deze beelden de strijd daar verder aan kon. Dat geheim houden is trouwens best lang gelukt, want pas ergens in 1974, toen enkele boeren een put wilde aanleggen stuitte ze plotseling op deze waanzinnige plek.
Op dag 3 besloten we the dare-devils uit te hangen: THE PLANK WALK op Mountain Hua Shan of ook wel: The most dangerous walk ever! (Zie youtube voor filmpjes van de walk, al geven de fotos ook wel een beeld denk ik ;))
Op voorhand had ik er in Nederland al over gelezen en had ik besloten deze wandeling zeker te gaan doen! Nu heb je 2 bergen die nagenoeg het zelfde heten (doen ze meer hier, vinden ze leuk ofzo) Mt. Hua Shan en Mt. Huangshan (en dat spreek je nog nagenoeg t zelfde uit ook). Gelukkig had ik het met Travis in Beijing over, want anders had ik het nog bijna gemist ook! Want deze berg is in de buurt van Xi’an en de andere in de buurt van Shanghai!
Well, een beetje nerveus zaten we in de bus onderweg, want zeker 100 mensen duikelen jaarlijks de afrond in in plaats van normaal op de berg te blijven staan.. hmm.
Well, LETS DO THIS ANYWAY!

En dus lieten we ons met een crappy cablecar omhoog brengen op 1600 meter hoogte en klommen we vervolgens in 5 uur naar de verschillende toppen op ongeveer 2050m en weer terug naar beneden. De billetjes en kuiten mochten er weer aan geloven want de hele klim was door middel van trappen!!
Aangekomen bij the south peak lieten we ons vlug in een harnas hijsen, kregen we kort uitleg over hoe je jezelf moest zekeren en mochten we gaan! En daar begon meteen het engste gedeelte, de trap naar beneden: smalle stalen treden bevestigd tussen rotswanden. En dus klim je letterlijk op 2000m de afgrond in.
Daarna volgde de wandeling over een stuk uitgeslagen rots en dan eindelijk de planken die fijn meebuigen als er 3 mensen op dezelfde plank staan. Als je naar beneden keek, wat ik regelmatig heb gedaan, was de bodem niet eens zichtbaar!
Je loopt naar een plateau waar een boeddha stond die je kon bedanken voor het overleven van de wandeling heen, waarna je langs de zelfde weg weer terug moest. Fijn (sarcasm), want dat betekend dus op dat smalle plankje tegenliggers passeren en dat is best wel even eng. Want maakt de persoon die jij passeert een rare beweging, dan bungel jij aan je minimale touwtje aan de berg! Wat een ervaring. Ik denk dat dit het engste is wat ik ooit gedaan heb, maar zo gaaf! Die adrenaline rush erna.. onvergetelijk!

We ontmoette op de terugweg een mega leuk Chinees stel van in de 40, die hun hele reisplanning omgooide om met ons te reizen. Hier in China worden ze namelijk nog wel blij van buitenlanders (haha) en willen ze graag proberen hun ooit geleerde Engels eindelijke eens te gebruiken. Ook zat er een mega schattig Chinees meisje super zenuwachtig heel de tijd onze kant op te kijken. Maar een glimlach haar kant op was voldoende voor d’r om zich tussen ons in te nestelen op het krappe treinbankje, zo leuk!

Aan al het goede komt een einde en dus ook aan het samen reizen met Jennifer! Het was echt onwijs fijn om onze reis samen te beginnen. China is groot, druk, Engels spreken ze hier zeer matig en wij lezen dan weer niet zo heel goed de Chinese tekentjes. ( Al komen we met vergelijken een aardig end!). We waren weinig aan elkaar verplicht, maar samen eten en taxi’s delen, en vreemde nachttrein reizen zijn met zijn 2 nou eenmaal een stuk leuker.
Plus, iemand om op terug te vallen in je eerste 2 weken als je 5 maanden alleen aan de andere kant van de wereld zit is helemaal zo slecht niet!
Mijn ticket naar Hangzhou had ik in Nederland echter al geboekt en het zou iets teveel kosten om alles weer om te gooien en dus besloot ik toch niet verder mee te reizen. Maar we maken ons niet druk, we zien elkaar in Cambodja weer en de westkust van Amerika staat sowieso nog op het lijstje, dus dan ga ik er gezellig in California opzoeken!

Hangzhou
Met het vliegtuig vloog ik de 19e naar Hangzhou, waar ik 3 nachten had geboekt vanuit Xian. Een 6-persoons dorm voor 15Y per nacht en dat is omgerekend: 1.82€ (!!) Dat zijn nog eens goeie deals ;)
Ze hebben hier een fantastisch concept: Foreigners drink for FREE! Clubs trekken meer Chinezen als er buitenlanders zijn, en die Chineesjes spenderen zoveel dat het gratis weggeven van drank aan ons, volledig gecompenseerd wordt. En dus zodra je binnen bent krijg je bonnen om drankjes te halen en zetten ze een fles whisky en Icetea (rare maar dodelijke combi) op tafel. Ik wil niet meer weg hier!! Haha
Nu nog paar daagjes Hangzhou, net bijgeboekt tot en met zondag. Misschien nog een berg beklimmen, sowieso hier nog rondfietsen en de theeplantages waar ze hier bekend om staan bezoeken en uiteraard nog even gratis belachelijk hard feesten. Wat een zwaar leven heb ik toch! ;)

Zo, en dan zit China er alweer bijna op, een paar dagen genieten van Shanghai, eten met stokjes, betalen met de Yuan, bibberen van de kou (al is het weer hier al een stuk beter in vergelijking met het noorden) en genieten van het ontzettend ranzige geluid van het geroggel (Echt, ik kan daar niet aan wennen XD) en dan mag ik mijn truien, dikke joggingbroek en spijkerbroek weggooien want dan is het tijd voor bikini’s, boeken lezen, yoga, leren surfen en (eindelijk!!) partyen: BALI <3

X en een knuffel!

Als je het tot hier hebt gehaald: Wow, lang verhaal he?! En vrij kort achter mn vorige aan, maar ik maak ook zoveel mee. En langdradig als ik ben, wordt dat dan een heel levens verhaal ;) haha

  • 21 November 2013 - 15:17

    Els:

    Geeft niets hoor dat je alweer zo snel verslag uitbrengt ;))
    Meid dat je dat allemaal durft zo'n tocht boven de afgrond!! Mega stoer en gelukkig is alles goed gegaan!! Je hebt er gave foto's van.
    Op naar je volgende avontuur op Bali. Veel plezier!
    X Els

  • 21 November 2013 - 15:36

    Wendy:

    Superleuk om al weer wat van je te horen kom maar op met die mooie verhalen ;-) heel veel plezier op bali and keep us posted :-D xxx

  • 21 November 2013 - 16:17

    Froukje:

    Weer een super leuk verhaal!! En Bali.... Hmm ik ben nu al jaloers!!

  • 23 November 2013 - 12:07

    Judith:

    Geweldig om je foto`s ook zo te kunnen zien en je verhaal te lezen.
    Hou van je. Dikke kus en knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raphaella

Gaat van 6 nov 2013 tm eind maart 5 maandjes door Azie reizen.

Actief sinds 10 Sept. 2013
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 8211

Voorgaande reizen:

06 November 2013 - 31 Maart 2014

Wanderlust.

Landen bezocht: