Back in south east asia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Raphaella Venloo - WaarBenJij.nu Back in south east asia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Raphaella Venloo - WaarBenJij.nu

Back in south east asia

Door: Raphaella

Blijf op de hoogte en volg Raphaella

28 Januari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Daar zijn we weer! Terug naar Bangkok gevlogen op 13 januari, waar het grootste protest ooit in Bangkok zou plaatsvinden. Op NRC af en toe spieken, en de nieuwsberichten op de tv's .. Maar gelukkig, bijna niks van te merken.

Na 1,5 dag vertrok ik per bus naar Cambodja. Nadat eerst iemand z'n paspoort was vergeten en we terug moesten, konden we bij poging 2 de stad te verlaten nogmaals terug omdat, de persoon die het vergeten van een paspoort luidkeels als dom bestempelde, paniekerig uitriep z'n telefoon in de receptie vergeten te zijn. Nee hoor meneer, dat is natuurlijk niet dom! En dus konden we weer terug het stampvolle , groot en deels geblokkeerde centrum in.. Haha lovely!
Net voor de grens van Cambodja werden we ergens in een restaurantje gedumpt of we ons paspoort even wilde geven, uhm nee? Als we namelijk 40$ betaalden regelde hun ons visa! Gelukkig had ik wat voor onderzoek gedaan en wist ik dat het maar 20$ Aan de grens zou zijn. Toen ik aangaf niet akkoord te gaan werd meneer een beetje boos, na wat rondsmijten met mijn en zijn spullen en wat gescheld werd ik een truck in "geduwd". Niet veel later stopte deze bij de grens, ik stap de truck uit en meneer rijdt zonder te zeggen weg. Uuuhm? We hebben nog geen afspraak gemaakt over m'n vervoer naar Siem reap? Visa gekocht, weer een paar stempels erbij (cool) en toen werd ik bij een busstation afgezet. Daar wachtte ik zon 1,5 uur.. Die komen me niet meer halen?! Ik raakte aan de praat met een Poolse vrienden groep + een Canadees die samen een busje namen en zeiden dat ik voor 9$ mee kon. Oke prima, dachten ze bij t bus station anders over. Dat moest 14$ zijn. Lang gesteggel, oke 10 dollar hahha zucht. Maar we zouden wel bij t hostel gebracht worden! Uhuh right, eindstand: middel of nowhere overleverd aan tuktuk drivers die ons naar t hostel zouden brengen.
Fijne kennismaking Cambodja! Pffff
Om de avond maar een goede wending te geven geëindigd met wat mensen uit t hostel in de Ankor what?? Bar met een Bucket onder m'n armen... Werkt altijd verzachtend ;)

De dagen erna ging ik meerdere malen naar Ankor Wat en de andere tempels voor een zonsondergang met een hoop bomen die t zicht blokte, een bewolkte maar mooie zonsopgang en een prachtige herkansingen zonsopgang. Verder hadden we echt een fantastisch toffe groep mensen bij elkaar. J.P, Een jongen die verpleegkundige is in Melbourne en super veel mooie reizen heeft gemaakt en mega grappig is, 2 onwijs leuke Finse chicks Marita en Salla, een super relaxte Zweedse dude Jonas , 2 happy pizza etende aussies David & Darren, de Canadees Colbert die ik in de bus had leren kennen, een chille gast uit Sydney, 2 vriendinnen Sophia en Jessica (uit Mexico en aussie) die samen reizen en de iit Sydney afkomstige Nathan. Echt 10 super gezellige mensen gevonden waarmee we eigenlijk in verschillende combi's of met z'n alle tempels bezochten, uiteten gingen en onder t genot van goedkope drankjes de avond weg danste! En een hoop adresjes om in de toekomst te bezoeken! ;)

Toen Jen en ik afscheid namen in xi'an weken geleden, wisten we dat we elkaar weer zouden zien in Cambodja. En we did! En dat was zo leuk!! In Siem reap is ze 2x mee wezen eten en stappen en we hebben besloten samen door Vietnam te reizen! So we are going to be re-united!

Er zijn natuurlijk ook weer ranzige dingen genuttigd: samen met Colbert heb ik een slang geprobeerd. Smaakte nogal gerookt, was gort droog en taai. Well, weten we dat ook weer!
En we hebben de Cambodjaanse delicatesse met elkaar gedeeld: tarantula!
We zagen een kraampje en besloten later met t stappen dat we de volgende dag terug zouden gaan. Jen was een held en Beet de kont eraf (en kotste die niet veel later weer uit), er werden wat pootjes afgebeten, toen kon ik niet achter blijven. Shakend, met zweterige handjes en kots en kotsmisselijk pakte ik t stokje vast, iedereen lachen natuurlijk want k kon m'n handen niet eens een beetje stil houden. M'n pootje? Harig, krokant en verder vrij smakeloos. Ik was daarna ook echt nog zeker een uur in niet spraakzame shock toestand hahah
Dat ding was echt Huge en ik hoop echt dat ik geen levende tegenkom want gadverdamme wat zijn die dingen naar! Zeker van dichtbij! Ben best trots dat ik m heb vastgehouden ook al wassie morsdood en gefrituurd hahah ik kom straks fearless terug! Enge plank wandelingen, skydiven, spin eten..

Daarna was het tijd voor phnom penh. En daar wilde ik vooral heen vanwege s21 en the killing fields. Korte geschiedenis onderbreking ;): tussen 1975 en 1979 heeft de radicale pol pot in 4 jaar tijd 2 miljoen mensen vermoord. Alle geleerde, rijke, brildragende mensen of mensen met een mening waren een gevaar en dus zijn ze op gruwelijke wijze gevangen gehouden, als slaven gebruikt en vermoord. De killingfield die wij bezochten was een van de vele plekken waar onwijs veel massagraven zijn gevonden en waar bij iedere regenval nieuwe botten, schedels en tanden omhoog komen. Een vrij serene plek echter, alle gebouwen waren afgebroken en op een herdenkingsmonument met een hoop schedels en de boom waarop kinderen werden doodgeslagen was er niets meer over. En dus was het eerder een mooie gedenk plaats, dan een nare plek. Daarna gingen we naar s21, waar men in een school gevangen werd gehouden, van alle slachtoffers is een foto gemaakt en de angst, woede en verdriet in hun ogen was erg heftig om te aanschouwen. Best een heavy dagje! Gelukkig waren we met een clubje en hebben we er nog even over gesproken en hebben we het daarna fijn op een zuipen gezet om het allemaal weer wat luchtiger te maken!
Super leuk, loop ik t hostel in na een hapje eten zit Wouter (Shanghai) gewoon opeens daar!

Helaas is er in het ziekenhuis in chuk waar ik zou werken tbc op het moment en dus heb ik besloten niet meer te gaan. Mij inziens teveel gezondheidsrisico voor 3/4 weken werken! Jammer maar helaas!

Tijd voor strand en dronken vervelende aussies: sihanoukville! Een soort Mallorca in Cambodja. Strand, Feestjes, kleine bioscoopjes die je voor 4 dollar huurt en waar je dan allerlei illegaal gedownloade films kunt kijken, een gezellig maar vies hostel en bijna geen Cambodjaan te bekennen!

De reden dat ik richting sihanoukville ben gegaan was Koh Rong: een klein paradijselijk eilandje <3
Witte stranden, blauw water, slechts een paar uur elektriciteit per dag, bijna onaangeraakte stukken strand en een fijne sfeer! Heerlijk. Met colbert die plotseling weer het zelfde hostel in kwam lopen, JP die ik al kon van Siem reap, Rob die ik ook in phnom pehn in t hostel ontmoette tijdens een spelletje kingscup en hier m'n eerste dag voorbij liep en uit Aussie komt en mega leuke Jesse uit Canda namen we een boot om 9 uur s morgens richting het eiland, drank, koekjes, frisbee mee; moet goed komen!!
Het was een prachtig paradijs, maar wel wat saai. Een hoop stelletjes die onze gezelligheid nogal irritant vonden. Daarnaast probeerde ze ons weer te naaien, werd rob aangevreten door bedbugs en was het er best duur! Wel heel gaaf: s nachts zwemmen met lichtgevend plankton! Zooo mooi, bij iedere beweging in t water leek t net of er 1000 vuurvliegjes in t water zaten, beste ervaring op het eiland!

Een heleboel mensen riepen van te voren ooh Cambodja, dat is fantastisch! Ik deel die mening helaas niet, het is een mooi land qua bezienswaardigheden maar die mensen die je continue willen oplichten maakt dat ik dit geen leuk land vind. Iedereen wil altijd iets van je, niemand is oprecht aardig en ondanks dat het steeds om kleine bedragen gaat, Vinden deze mensen dat ze ons toeristen mogen oplichten omdat ze het zwaar hebben en het verdienen. maar daarbij vergeten ze voor het gemak dat wij ook hard gewerkt en gespaard hebben om dit geld uit te geven. En dat irriteert me best wel haha
Wel heb ik in deze trip super veel fantastische mensen leren kennen! En dat maakt dat ik met een super goed gevoel terug kijk op m'n 2,5 week Cambodja!

Tijd om met jennifer het prachtige Vietnam te gaan bereizen!

Ik ben alweer dik 3 maanden op pad, na Vietnam staat Laos nog op de planning en dus verwacht ik over 1,5 maand de nl bodem weer aan te raken! Kan niet wachten om jullie allemaal weer te zien!

X

  • 28 Januari 2014 - 05:19

    René:

    Hey Raph, klinkt allemaal weer super!!! Have fun, kus Broeder R

  • 28 Januari 2014 - 07:36

    Lieke:

    Wauw weer een fantastische verhaald en damn waarom vliegt de tijd zo snel!?

    Dikke kus!!!

  • 28 Januari 2014 - 12:50

    Marga:

    Raphael,

    Wat maak je weer een hoop mee!! Het klikt allemaal fantastisch en blij dat het allemaal goed gaat.
    Geniet er maar van maar zo te zien doe je dat al.
    grtjes Marga xx

  • 28 Januari 2014 - 15:45

    Roos:

    Leuk om weer wat van je te lezen Raph! Heeel veel fun in Vietnam! Wat gaat de tijd snel!
    Mis je nog steeds op het werk, maar ga jij eerst nog maar flink genieten de komende weken voordat je weer aan werken denkt! Liefs, roos

  • 02 Februari 2014 - 12:57

    Els:

    Hey Raphaëlla!!

    Eindelijk heb ik op zondagochtend, hangend op de bank, de tijd genomen om je verslag te lezen. Maar wat lijkt mij dat ook irritant zeg wanneer je mensen niet kunt vertrouwen en er op uit zijn om je op te lichten. Als ik het zo lees laat je je niet makkelijk oplichten, haha. Je bent wel weer ervaringen rijker, dat dan weer wel ;)
    Leuk om te lezen dat je zoveel andere reizigers ontmoet die wel gezellig zijn!!
    Groot gelijk dat je niet in het hospital bent gaan werken.
    In ons hospital gaat het allemaal zijn gangetje. Ik hoorde dat je per april weer bij ons bent, dat wordt weer gezellig. Je zal wel veel te vertellen hebben. Intussen is het hier nog steeds geen echte winter....van mij mag het zo blijven! Vandaag hebben we zelfs een zonnetje! Straks nog een late dienst met Pieter, altijd gezellig.
    Hier thuis is het ook aftellen.....nog 2 weken en dan vertrekt Roy naar Aussie.
    Heel veel plezier in Vietnam, dat schijnt ook erg mooi te zijn!
    Groetjes en X Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raphaella

Gaat van 6 nov 2013 tm eind maart 5 maandjes door Azie reizen.

Actief sinds 10 Sept. 2013
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 8201

Voorgaande reizen:

06 November 2013 - 31 Maart 2014

Wanderlust.

Landen bezocht: