Leaving Beijing: ready to explore the rest of Chin - Reisverslag uit Pingyao, China van Raphaella Venloo - WaarBenJij.nu Leaving Beijing: ready to explore the rest of Chin - Reisverslag uit Pingyao, China van Raphaella Venloo - WaarBenJij.nu

Leaving Beijing: ready to explore the rest of Chin

Blijf op de hoogte en volg Raphaella

15 November 2013 | China, Pingyao

Iedereen heeft ooit wel eens over zijn of haar bucketlist nagedacht.. Bungjeejumpen, de aurora boralis zien, de big 5 spotten, vreemde insecten eten… toch?
Well, they are definitly one my list!
En aangezien deze reis zelf al een punt op mijn immens lange lijst is en ongeveer alles hier mogelijk is, lijkt me dit het perfecte moment om eraan te werken! Daarom heb ik er alvast weer een ingelost: een vreemd beestje eten!

We bezochten in Beijing de Nightmarket met Jen, Claudia, Travis en een Chinese local die Jen via couchsurfers had ontmoet: Chan. Een hele boel kraampjes bij elkaar met zeepaardjes, zeesterren, rupsen, slangetjes en schorpioenen op een stokje.
De nog steeds na creperende schorpioentjes leken in vergelijking met de rest de beste optie en dus kochten we er 3 op een stokje.
Galant als ook wij dames kunnen zijn mocht Travis als eerste, daarna volgde Jen en de laatste mocht ik met een bonzend hart verorberen. En je gelooft het niet: dat smaakte helemaal niet slecht!
Natuurlijk is daar fotobewijs van (Pic or it did not happen!) welke ik ook direct naar Lieke en Nadine heb gestuurd bij terugkomst in het hostel, want met die opdracht & nog een aantal andere, die op de achterkant van een van mijn afscheidskadotjes stond, hebben ze me op reis gestuurd. Niet alle opdrachten ga ik uitvoeren, aangezien er daarvoor een veel leuker exemplaar in Rotterdam zit ;)
Two down, another 98 to go!!

Na 5 heerlijke dagen was het tijd om Beijing te verlaten en de wat traditionelere plekken van China te gaan ontdekken. En dus pakte we op maandagavond de nachttrein van Beijing naar Datong, waar we op voorhand al hadden gezien dat het -9 (!!) zou zijn. (Uhm.. ik dacht dat ik het Nederlandse weer ging ontvluchten?)
We namen de hard sleeper, die ons in 6 uur naar onze bestemming bracht. Hard en Soft heeft niet zozeer te maken met de mate van comfort, maar met de privacy. Soft is 4 bedden en hard 60 bedden per coupe (stapelen per 3 boven elkaar, geboer, geroggel en rokers <3) en dat scheelt in prijs natuurlijk ook behoorlijk! Nouja, ik moet zeggen dat het de naam ook eer aan doet hoor! Auuu

Datong was een aparte stad, het staat vol met Gucci winkels en Rolex stores en gigantische nieuwbouwwoningen terwijl de bewoners arme mijnwerkers zijn. Er staat een een fake, veel te nieuwe stadsmuur omheen en al doet het op het zicht in het donker aan als een pittoresk schattig stadje.. vanaf 8.30 tot 23.00 uur dreunt er belachelijk hard nare hiphop muziek door de straten.
De bezienswaardigheden waren duur, maar adembenemend! We gingen naar de Yungang grottoes, waar we 51000 buddha’s zagen (nee echt?! Ik heb ze geteld :p) en gingen we naar de hanging monastry, waar er een tempel op een X aantal meter hoog aan de rotswand hangt. (Fotooooo’s)

Op de heenweg naar die tempel werden we door de buschauffeur langs de weg eruit gegooid, zodat we nog maar een klein stukje hoefde te lopen ipv naar het volgende dorp en daar een taxi terug pakken. Terug wisten we dus niet zo heel goed hoe we dat nou precies moesten aanpakken. Er stond 1 taxi, die een buitensporig hoog bedrag vroeg en dus besloten we eigenwijs terug naar boven te klimmen naar de weg en daar een taxi/bus te regelen.
Natuurlijk: geen taxi, geen bus en alleen iets te gewillige Chinese mannen die ons wel een ritje wilde geven.. uhmm?!
Tot de taxichauffeur opeens boven was met 2 jongens op de achterbank. Een van de jongens stapte uit en vertelde terug te rijden naar Datong voor 45Y pp konden we mee rijden. Niet de beste deal, maar oke?!
De Chinese jongen is onze tweede ontmoeting met een local die goed engels spreekt. Hij vertelde dat wij de allereerste buitenlanders zijn die hij in zijn bijna 28 jarige leeftijd spreekt! Bizar!?
Hij verteld ook vrij snel dat hij gay is (dat leek hij best fijn te vinden om uit te kunnen spreken in een vreemde taal, zonder dat de rest het begreep) want hij vertelde dat dit hier in China helaas niet geaccepteerd wordt en al helemaal niet door zijn ouders. En dus zal hij als oplossing binnen 2 jaar een lesbisch meisje zoeken om mee te trouwen, zodat ze op het oog een “normaal” gezin zijn. Dan ben ik toch wel erg blij met ons gay-tolerante Nederlandje!
De super schattige jongen Guo Jiang, besloot ons mee te nemen voor een traditionele Chinese lunch! Een ranzige soep met glibberige doorzichtige dikke noodles, een heerlijk groentegerecht en een zoete pindasoep. Awesome! En zo was onze “slechte” deal, opeens een super leuke ervaring.

Na 2 dagen was het alweer tijd om Datong te verlaten, next destination Pingyao. En daar kan ik vrij kort over zijn. Klein stadje op de wereld erfgoedlijst, prima hostel voor 2 euro per nacht en slecht eten.. Dag 1 liepen we wat rond en dag 2 fietsten we rond door de buitenwijken.. vanavond pakken we weer de nachttrein, deze keer naar Xi’an!

Oplichten kunnen ze hier trouwens behoorlijk goed, gelukkig zijn we daar niet altijd het slachtoffer van, maar worden we daarvoor soms alleen gebruikt. Maar de taxichauffeur die 6 rondjes extra reed om de prijs wat op te jagen was echter een behoorlijke eikel, en dat hebben we m verteld ook! Haha

Het staren naar ons blijf rustig doorgaan. Zo waren we op het treinstation van Datong “the centre of attention”. Terwijl wij onze dagboekjes schreven werden we omcirkeld door meelezende en vragen afvurende Chinezen.
Daarnaast blijven er foto’s genomen worden, waar we dus ondertussen maar voor poseren en gaan we tegenwoordig ook regelmatig met ze op de foto XD

Met Jen reizen is echt super, zelfde interesses, leuke humor en het is fijn om tegen iemand aan te lullen die je een beetje kent. Ik bedacht me vandaag dan ook dat ik misschien ook gewoon nog ff gezellig met haar meereis en mijn vliegticket naar Hangzhou skip of probeer te verschuiven. Maar dat ligt er een beetje aan of er nog plekken in de nachttrein zijn, want het zit allemaal behoorlijk vol!!

De tijd vliegt hier voorbij, ik doe ook zoveel dat t niet lijkt alsof ik pas iets meer dan een week weg ben, maar ik mis jullie stiekem wel hoor!
Bedankt voor de reacties op mijn blog, super leuk om te lezen!

Dikke kus

(Om de een of andere vage reden, moest ik de titel blind typen aangezien er een gigantische recllame advertentie voor zit en dus zit ik in Chin ipv van China! Foto's zijn te vinden onderaan of onder het kopje (je zou het bijna niet geloven: FOTO's! ;) )

  • 15 November 2013 - 11:44

    Michelle:

    Wat leuk schat om te lezen hoe je je zaakjes regelt en beleeft!
    Superstoer datje zo'n smerig beest heb gegeten :P Dat filmpje was ook echt nasty met die bewegende beestjes.....
    Je weet wat ik heb gezegd, geniet vooral daar en wees niet teveel bezig met NL! ;-)

    Fijn dat je in ieder geval een fijn eerste contact hebt kunnen leggen, maar denk er ook aan wat je misschien misloopt met een vaste reisbuddy, wellicht ontmoet je op andere locaties ook gave mensen?!
    That's up to you!!

    Hoop dat je reis naar de volgende bestemming enigzins meevalt.

    Mis je stiekem ook al !! Gelukkig kan ik zo stiekem met je meelezen.

    Have fun en tot de volgende blog... dan maak ik mijn laatste dagen op kantoor even af haha !

    XX

  • 15 November 2013 - 12:21

    Carla:

    Hallo lieverd ik geniet mee met al je Mooie verhalen heb ook een bork op mijn iPad en kan daar al je Mooie foto's opslaan geniet lekker xxx oma

  • 15 November 2013 - 13:08

    Lieke:

    Weer genoten van je verhaal hahaha vooral de beestjes... Super stoer ik weet niet of ik t zou doen:p
    Fijn dat je t zo naar je zin hebt:)! Blijf genieten en ik verheug me nu al op het vervolg verhaal :D

    Kusss

  • 15 November 2013 - 13:50

    Astrid:

    Hoi raph,

    Super leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt! wat ik nu allemaal al lees lijkt inderdaad alsof je er al een paar weken bent!
    Geniet van alles wat je daar ziet en gaat doen, heel veel plezier verder!!


  • 15 November 2013 - 16:30

    Denise:

    He Raph,
    Echt zooo tof om zo je een beetje te volgen! Geniet er van, maar dat komt wel goed geloof ik!
    Ik heb over dit kleine stukje tekst best lang gedaan hahahaha, met een baby is t wel ff andere koek haha!

    Tot je volgende verslag :D

    X Denise

  • 15 November 2013 - 22:45

    Vivian:

    Weer mooi verhaal Raph!! Geniet ervan xxx

  • 16 November 2013 - 19:27

    Petra En Chloe:

    Hallo toppertje,
    Wat heerlijk om te lezen dat alles zo voorspoedig gaat.
    Het is echt de reis van je leven.
    Kijken uit naar je vervolg verhalen
    Kijk wel goed uit

  • 17 November 2013 - 20:11

    Roos:

    He Raph! Wat een mooi verhaal weer! :-) zo te lezen heb je het geweldig! Geniet er lekker van. Waah... Respect dat je dat beestje gegeten hebt, ik zit al te griezelen bij de foto!
    Geniet van je celeb-status daar, wordt op Bali echt niet minder. Al blijven het vooral de chinezen die daar heel aso foto's van je maken zonder het te vragen. Of wel vragen maar dan met 10 man tegelijk.. ;-)
    Veel plezier nog daar en hoop snel weer een leuke blog van je te lezen.
    Woensdag een etentje met de afdeling, we zullen je missen! Xx

  • 19 November 2013 - 11:07

    Els:

    Leuk om je belevenissen te lezen!! Die gekke Chinezen eten ook alles hé!! Wel stoer dat je een schorpioen hebt gegeten....
    Leuk al die onverwachte ontmoetingen met mensen en de dagen verassend gevuld worden met allerlei belevenissen. Heerlijk hoor de tijd aan je zelf en de dag laat komen zoals die komt!! Geniet ervan!!

    Op de afd gaat alles zijn gangetje....woensdag bowlen en steengrillen met de jubilarissen. Deze week is de eerste nachtvorst voorspelt. Blèh!
    Nou groetjes weer... XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raphaella

Gaat van 6 nov 2013 tm eind maart 5 maandjes door Azie reizen.

Actief sinds 10 Sept. 2013
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 8209

Voorgaande reizen:

06 November 2013 - 31 Maart 2014

Wanderlust.

Landen bezocht: