Beijing: the start of a great journey - Reisverslag uit Peking, China van Raphaella Venloo - WaarBenJij.nu Beijing: the start of a great journey - Reisverslag uit Peking, China van Raphaella Venloo - WaarBenJij.nu

Beijing: the start of a great journey

Door: Raphaella

Blijf op de hoogte en volg Raphaella

10 November 2013 | China, Peking

En toen was het opeens 6 november, de dag van vertrek! Na veel inpakken en serieus afscheid nemen zat ik opeens woensdagochtend op Marielle te wachten om naar Schiphol te gaan!

Op Schiphol met mijn lieve schatten, die waren gekomen om uit te zwaaien, een bakkie gedaan. En checkte ik mijn 20 kilo (!!) backpack in: Neee, ik ga echt licht reizen, ik wil niet meer dan 15 blabla.. Sta je dan 's morgens last minute "Jaa maar.. ik kan echt niet zonder krultang"!" En dat jurkje is zo leuk bij die slippers.."
Van 80 paar schoenen en 100 jurkjes naar alles in een 60L backpack is ook een behoorlijke aanpassing in leefstijl. Taking it step by step :P

Na foto's, onwijs veel dikke knuffels en een hoop gezwaai was het tijd om door de paspoortcontrole te gaan en dan besef je: Ok, its me myself and i for these 5 months! Heel onwerkelijk!

De vlucht naar Moskou ging soepel, ik mocht eindelijk mijn boekje lezen, Marielle had een onwijs leuke brief met foto's gegeven en Froukje een super leuke kaart + 2 die ik pas met kerst en oud & nieuw mag bekijken.
De tussenstop was behoorlijk saai en de Russische chagerijn van een voedselverkoopster heeft me ook met haar vriendelijke gastvrijheid niet weten te raken.. time to leave, lets go to Beijing!!

Dacht ik..
Na zeker een uur stil gestaan te hebben, bleek het vliegtuig toch wat mankementen te hebben en kregen we geen go om te vliegen.
Terug naar de gate, hoop ellende en dus na zeker 3 uur dan toch eindelijk de lucht in! Ok, nu was ik ook niet volledig gerustgesteld, maar de Chinese dame naast me blijkbaar helemaal niet. Want met een hoop bombarie heeft ze de hele vlucht jankend doorgebracht en bij ieder "raar" geluidje, werd het gesnik compleet gebrul. Nee top, ik slaap wel niet joh!

Op 't vliegveld ging alles vlot, backpack op en gaan! Meteen het echte budget gevoel, geen taxi maar the local bus! Ticket aangeschaft, bus gearriveerd: nice, ik kan dit!!
Bus in, backpack moest mee naar boven.. Aah, dus daarom is zo'n overvol ding o.a. niet handig! Tas neer en zitten, de bus vertrok en ik was volledig aan het wegdromen, soaking up the new impessions. Opeens besef ik dat we gestopt zijn en dat iedereen me aanstaart en dat er door een echoënd microfoontje druk wordt geschreeuwd: Ah fijn, the local bus! De chauffeur spreekt alleen Chinees en blijkt me geïrriteerd toe te schreeuwen dat mijn backpack de halve bus door is gegaan en of ik die 20 kilo weer ff omhoog wil komen trekken.. En dus kon ik lekker dorky de bus door, trapje af, backpack terug naar boven slepen, trachten deze opnieuw op te tillen en beter te positioneren en daarna licht gegeneerd glimlachend terug naar mijn plek. Stomme toeristen zag je ze denken XD

Moe, licht geirriteerd, moe, licht geshockeerd door de drukte en vooral moe kwam ik aan bij mijn hostel. Receptie: no english, de mensen die er rondliepen grumpy.. dit wordt wat!

Gauw mijn tas neergezet, omgekleed en rond gaan lopen, en wat bleek? Ik zit midden in the Hutongs! Super gaaf, in de straatjes achter het hostel speelde en zwaaide kleine kindertjes, waren opa's aan het sporten, speelde taxichauffeurs een soort dammen ipv mensen te vervoeren, luidruchtige kinderachtige winkeltjes en vreemde geuren: Yeaaah, hier doe ik het voor!!

En dus kwam ik na een behoorlijke wandeling een stuk vrolijker terug in de kamer en daar zat een kamergenootje: Jennifer uit Californië.
We zijn wezen eten en zo makkelijk als dat gaat: a friendship was born!

Ik had een trip geboekt naar the great wall de volgende dag en dus ging ik er op tijd in. Well, ik doe de foto's erbij, want ik ga het niet eens proberen te omschrijven. Dit was echt het allermooiste wat ik ooit gezien heb! We waren op een niet toeristisch gedeelte, waar een deel van de muur goed in tact was en een deel niet. Dit resulteerde in een flinke klim-challenge en een butt workout waar je u tegen zegt.. maar om daar in complete stilte op zo'n fascinerende plek te mogen rondlopen.. WOW!

Verder ben ik hier tot nu naar the Forbidden city geweest, heb ik het gepreserveerde dooie lichaam van Mao Zedong gezien, heel veel rondgelopen en vanuit torens en heuvels prachtige uitzichten gehad.

De Chinezen: hilarisch hysterisch, drukken zich overal tussendoor (vooral de metro in en uit), rennen, gorgelen en spugen overal, stoppen zonder gene voor je neus om naar je te wijzen of een foto te maken, maar zijn ook erg lief en behulpzaam als ze Engels spreken.. en dat zijn er helaas niet veel!

Het eten? Super! En dat had ik niet verwacht! Echt totaal anders dan bij de ons bij de Chinees! En het bier? 500cc voor 0,50€ en dus ben ik als echte backpacker (met mijn gekrulde haartjes, rokjes en nagellak) heel hard aan het proberen bier te waarderen..

Je ontmoet hier onwijs makkelijk mensen! Ik heb in deze paar dagen al etentjes, drankjes en gesprekken gehad met Canadezen, Amerikanen, Aussies, Denen, Engelse, Nederlanders.. enzovoorts. Ben je alleen op pad om iets te bezichtigen, loop je wel weer iemand tegen het lijf en zo ben je nooit helemaal alleen!

Met Jen heb ik treintickets geboekt naar Datong, Pingyao en Xi-an en dus heb ik sowieso nog een week een reisbuddy! Maandagnacht vertrekken we uit Beijing en pakken we de nachttrein verder China in!

De wifi is echt super slecht hier, niks in de kamer en alleen op daluren goed bereikbaar in de buurt van de receptie.. Daarnaast is het tijdsverschil 7 uur en is contacten dus best lastig! Ik hoop dat de communicatie wat makkelijker wordt komende weken en anders sowieso weer op Bali!

Hele dikke kus en veel liefs uit het prachtige China!

In het fotoalbum vind je een aantal foto's!

Hui tou jian!

  • 10 November 2013 - 01:18

    Marian Poort:

    Geweldig dit eerste gedeelte van het verslag. Ga ff van je foto's genieten en jij verder genieten van de komende dagen/weken/maanden!!!

  • 10 November 2013 - 02:31

    Jessica:

    Super leuk nachtdienst leesvoer!

  • 10 November 2013 - 08:07

    Carla:

    Wat is het mooi daar leuke foto's veel plezier xxx

  • 10 November 2013 - 08:35

    Sandra:

    Ziet er goed uit, geniet ervan! Liefs Sandra

  • 10 November 2013 - 10:35

    Cynthia:

    Echt super stoer van je om dit te doen. Het reisverslag is goed geschreven en daarom erg leuk om te lezen. Geniet ervan en tot een volgend verslag. Xx Cynthia

  • 10 November 2013 - 11:03

    Monique Rijsdijk:

    Hoi Raphaella,
    Je kent mij eigenlijk niet zo heel goed, ben vriendinnetje van je moeder. Vind het zo heel spannend wat jij doet ene ga je ook wel een beetje volgen. Lijkt me doodeng maar ook zo leuk om te doen echt super dat je dit aan durft. Veel plezier......

  • 10 November 2013 - 11:04

    Jolanda Smit:

    Hoi Raphaella,
    wat een SUPER verslag...het is zo net of ik een beetje met je meereis. Ik zal je verhalen de komende tijd dan ook zeker blijven volgen. Heel veel plezier verder...
    groetjes Jolanda

  • 10 November 2013 - 11:12

    Lieke:

    Hey meis!

    Wat een leuk verhaal!! Fijn dat je het naar je zin hebt :) ben benieuwd naar je volgende verslag!

    X

  • 10 November 2013 - 11:59

    Carly:

    Leuk Raph!
    Ik voel die hele reisvibe gewoon weer. Knop is om en je bent ineens een backpacker. :-)

    Enjoy!

  • 10 November 2013 - 17:02

    Bianca Goedegebuure:

    Super leuk om te lezen!!!!

  • 10 November 2013 - 18:36

    Marielle:

    WHAAA RAPH! LEUK! MIS JE WEL ENORM HOOR! x

  • 13 November 2013 - 11:54

    Els:

    Goed te horen dat je het naar je zin hebt! Genietse in China!!
    Groetjes

  • 15 November 2013 - 13:52

    Gino:

    Als een boek! Top!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raphaella

Gaat van 6 nov 2013 tm eind maart 5 maandjes door Azie reizen.

Actief sinds 10 Sept. 2013
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 8212

Voorgaande reizen:

06 November 2013 - 31 Maart 2014

Wanderlust.

Landen bezocht: